Korpsen in de Klas update!

 

Op 12 oktober 2015 zijn we gestart met Korpsen in de Klas (KiK). Een programma van 12 weken muziekles met een Pasveer-sausje in 2 groepen 6 (OBS de Wester en Thomasschool) In deze 12 weken leren de kinderen een instrument bespelen en sluiten de periode af met een uitvoering voor hun ouders in OPUS.Het project staat onder supervisie van projectleider Rolf Hoogenberg en wordt gerealiseerd met steun van de OMF, Prins Bernhard Cultuurfonds en Keunstwurk.

 

De lessen worden tijdens het project Korpsen in de klas verzorgd in samenwerking met de Stichting Pasveerkorpsen Leeuwarden en vakdocenten Wietske Zoethout en Eric Keuning. Na afloop van het project is er de mogelijkheid om muzieklessen te volgen en in samenspelverband muziek te maken bij de Stichting Pasveerkorpsen Leeuwarden.

 

Dagboek KiK – door Wietske Zoethout

Maandagochtend 12 oktober 11.15 uur.

 

Rolf Hoogenberg, de projectleider van Korps in de Klas heeft alle instrumenten meegenomen en we kunnen beginnen.

 

OBS De Wester groep 6 komt van boven de trap af en gaat zitten in de kleine bankjes van groep 1. Wietske en Eric stellen zich voor en leggen uit wat precies de bedoeling is.

 

12 weken lang krijgen ze les van deze twee vakdocenten. Eric is slagwerker en Wietske is fluitist. Beide zijn ze werkzaam bij de Stichting Pasveerkorpsen. Na een algemeen praatje vertelt Bas Hut wat nu eigenlijk het Pasveerkorps is en de oren van de kinderen beginnen langzaam aan te gloeien, want dit is wel heel erg leuk.

 

Eric vertelt hoe hij slagwerker is geworden en wat de kinderen de komende weken mogen verwachten, Wietske verteld hoe ze is opgegroeid bij het Pasveerkorps en vertelt ook wat de kinderen de komende weken kunnen verwachten.

 

Maar om een keuze te kunnen maken, want je mag maar 1 instrument uitkiezen, wordt de groep in tweeën gesplitst. Onder leiding van de docenten hebben ze een korte verkenning op de beide instrumenten.

 

Oei, dat wordt een moeilijke keuze… het meest favoriete instrument zet je op de eerste plaats en de andere op de tweede plaats. Samen met Juf gaan ze de komende week een eerlijke verdeling van de instrumenten maken en dan na de herfstvakantie is de keuze gemaakt. Dan mogen ook de instrumenten mee naar huis en begint het echt!

 

Maandagmiddag 12 oktober 13.30 uur.

 

Groep 6 van de Thomasschool. De groep zit met spanning te wachten wat er allemaal gaat gebeuren. Na de introductie van Wietske, Eric en Bas, gaat de ene helft van de groep met Eric mee naar het speellokaal en de andere helft van de groep blijft in het eigen lokaal.

 

De fluiten worden uitgepakt en de grote ontdekking kan beginnen! Na 10 minuutjes wisselen de groepen en oef…wat gaat die tijd toch snel. Er zijn nog zoveel vragen en beide instrumenten zijn zo leuk!

 

Morgen gaan ze met Juf de briefjes invullen en dan wordt bekend wie er 12 weken fluitles krijgt en wie er in die weken slagwerkles krijgt.

 

 

Maandag 26-10-2015

2e les slagwerk

Zo! De kop is er nu echt af. Vandaag zijn we op beide scholen gestart met de 1ste les! De slagwerkles is van start gegaan met het uitpakken en opzetten van de oefenpad op de standaard. Daarna is de stokhouding behandeld. Het verschil tussen rechts en links en de pizzapunt voor de neus…. Alles is aan bod gekomen. De pannenkoekroffel is geïntroduceerd en nadat we die op een laag tempo hebben gespeeld (en ook gezongen) was het alweer tijd om de boel weer in te pakken. Vanaf volgende week gaan we dit herhalen natuurlijk en gaan we ook met de ‘appel en peer’ aan de slag. Ben benieuwd hoe dat gaat!

2e les fluit

De fluitlessen zijn gestart! Eerst hebben we de fluiten uit de koffer gehaald en er weer goed ingelegd en dit een aantal keren gedaan! Het komt heel precies en dan is het goed om dit eerst te oefenen. Daarna hebben we geluid op het kopstuk gemaakt, we hebben wat verschillende ritmes gedaan en verschillende geluiden gemaakt! Iedereen kreeg geluid uit de kop en dat is super fijn! Om precies te weten hoe we de fluit moet vasthouden, hebben we sterretjes op de kleppen van de fluit geplakt! Tussendoor hebben we de fluit met de wisser en zakdoek schoongemaakt. En nu thuis aan de slag met de fluit!

Maandag 2-11-2015

3e les Slagwerk.

Trommelfeest! Iedereen heeft de spulletjes mee naar les en vandaag gaan ze de eerste ritmische woordjes leren. Leuk! AP-PEL en PEER. Oftewel 2 achtsten en een kwartnoot. Dit natuurlijk nadat we zijn ingespeeld met de les van vorige week: Pannenkoeken! De peer komen we ook tegen als een ‘noot’ die we niet spelen en dan heet het een rust! Om een rust goed te spelen moeten ze rust hardop meezingen tijdens het spelen, maar natuurlijk niet meeslaan! Dat vonden we nog wel wat moeilijk maar wel een leuke uitdaging voor komende week om thuis te oefenen! 

3e les Fluit.

Fluitfeest! Iedereen krijgt nog steeds geluid uit de fluit en dat is super! We hebben met de muziek meegespeeld en allerlei ritmes gespeeld. De fluit goed in elkaar zetten, kan ook eigenlijk iedereen en dan geluid met de hele fluit maken. Oei, dat is toch net even iets moeilijker.

En ja, dan de vingers op de juiste plekken. Linker hand boven en de rechterkant aan de onderkant van de buis. Dat vergt nog wat oefening en opeens is de fluit dan ook zo ontzettend lang! Maar het gaat iedereen lukken. Elke dag even oefenen en we zullen volgende week zien hoe het gaat.

Maandag 9-11-2015

4e les Slagwerk.

Vandaag wederom trommelen maar voor een aantal leerlingen geen feest want die hadden de spullen thuis laten liggen. De meest uitgebreide verhalen die daarbij horen eerst aangehoord maar uiteindelijk zit je naast de kant natuurlijk. Volgende week beter opletten! Vandaag de lessen van vorige week herhaalt. AP-PEL PEER en PANNEKOEKEN. Maar nu ook gecombineerd, dus in dezelfde regel van kwarten naar achtsten en zestienden. Erg moeilijk voor de meesten maar zoals altijd zitten er in elke groep ook een paar die dat erg goed aanvoelen! Super! En voor degenen die het wat moeilijker vinden: thuis lekker aan de bak! Op de Thomasschool mocht ik vandaag in het klaslokaal lesgeven ipv de gymzaal en dat beviel heel goed. Groepje stond wat kleiner opgesteld en kon snel contact maken wanneer dit nodig was. En dat was nodig! Wat een drukke groep zeg! Zelfs Maik apart gezet omdat hij met donderjagen bezig was! Niet leuk, maar Jermaine, Timo en nog een paar dames (ken nog niet alle namen zo uit het hoofd..) maakten dat goed door echt fantastisch te spelen!

4e les fluit

De vierde les!

Toon maken gaat bij iedereen al bijna als vanzelf! We hebben het vandaag over de notenbalk gehad en over noten! Noten van 2 tellen en noten van 1 tel. En…………we hebben op de fluit gespeeld en alle vingers weten nu wat hun vaste plek op de fluit is.

Linkerhand zit boven en de rechterkant “woont” beneden. Voor sommige kinderen is dit nog wel heel erg lastig. We hebben het liedje van de vlinder in de herfst en de slakkenrock geklapt en gespeeld. Dit liedje hebben we zelfs van het bord gelezen met echte noten op de Notenbalk! 

Op de Thomasschool werd vandaag de fluitles op een andere plaats gegeven. Eric mocht in ons lokaal en wij gingen naar de lerarenkamer. Tussen afwassende vaders, moeders, oma’s en koffie halende juffen probeerden we onze fluitklanken te laten horen…………….het was een rommelige les. Gelukkig kunnen we volgende week weer in het lokaal en…………..de kinderen gaan deze week de 2 liedjes thuis oefenen!